Göteborg, del II

Eftersom vi beslutat att hänga kvar i Göteborg till på måndagen hade vi en heldag på plats igår, utan andra hållpunkter än ett besök på Universeum.

Vi strosade dit med L i H:s resevagn, Babyzen Yoyo+ 6+. Vagnar är inte rekommenderade inne på Universeum, och inte tillåtna i regnskogen, som är typ halva byggnaden. Det fanns barnvgansparkering både inne vid kassorna (dock utanför entréspärrarna=dåligt) och ute i något sorts tält som nåddes genom en dörr (innanför entréspärrarna=bättre). Men med en Yoyo finns ju alltid fler alternativ, t.ex. att bära den med sig i axelremmen. Eller låsa in den i ett skåp, vilket vi valde att göra.

Barnvagn, handväska och jackor stuvades in i ett förvaringsskåp, och L fick sitta framåtvänd i vår Ergobaby 360. B fick bära skötväskan, som fick härbärgera plånbok och mobil också. Smidigt.

H sprang löst. Verkligen löst. Vi hann knappt komma upp med den diagonala hissen för att följa ”Vattnets väg” innan han satte av. För att sedan springa omkring –helt utan hänsyn till sin mammas oro över djupa vattentankar och höga höjder – hela besöket igenom. Jag hade trott att han skulle bli hänförd av att få se alla fiskar och andra djur. Men han ville mest bara springa runt och svinga sig runt konstgjorda träd, klättra i trappor, springa på hängbroar och hoppa upp i lekbilar.

Sovande sengångare

Det är andra gången denna sommar jag blivit besviken över telningens bristande intresse för djur och natur. (Jag är fortfarande bitter över att det inte blev några djur klappade på 4H-gården, trots TRE besök en och samma vecka.) Jag hade ju hoppats på att vi skulle gå runt tillsammans och lära oss om vatten och regnskog. Nåja, kanske när han blir lite äldre…

Två…eh, …fåglar? Som sagt, inte många informationstavlor lästa

Eftersom H mest for runt blev det ett ganska ytligt tittande, och inte många informationsskyltar lästa. Jag hann dock snappa upp när vi passerade en guidad tur att det lättaste sättet att se skillnad på hajar och rockor (nej, alla är inte platta, utan många är påfallande hajliknande) är att rockorna har gälarna på undersidan, medan hajarna har dem på sidorna. Och att kräftor kissar med huvudet.

En liten apa

Vi tog en lunch på takterrassen mellan besöken i Vattnets väg och Regnskogen. Av samma typ som alltid på sådana här ställen – fabrikshamburgare med fabriksbröd för rätt dyra pengar. Men det var ett trevligt ställe att sitta på, och alla blev mätta. L var rätt trött efter lunchen och fick åka på ryggen andra halvan. Det är verkligen bekvämt att ha en sele som växlar mellan framåtvänt magläge till ryggläge med bara en omknäppning av två knappar. Hon somnade efter att vi kom ut från regnskogen.

Efter regnskogen skulle det lekas både på inomhuslekplatsen ”Jobbis” och utomhuslekplatsen med ett piratskepp. H var trött och blank om ögonen, men övertaggad, och hade nu helt tappat förmågan att lyssna. Vilket ledde till att han plötsligt plumsat ner med skorna i dammen mellan lekplatsen och Universeums entré. Han fick bara åka vagn i bara strumpor resten av dagen…

Vi spatserade lite och tittade på staden på väg tillbaka.

Vädret var somrigt och fint i Göteborg igår, och vi passade på att äta middag utomhus. Efter lördagens polska upplevelse hoppade vi raskt över till Turkiet, och delade hela familjen på blandade kalla och varma förrätter och mixade grillrätter på restaurang Tara. H åt kött och potatis, bröd och lite grönsaker, medan L kalasade glatt på allt hon fick smaka. Helt okej mat till helt okej pris.

Efter en liten kopp sumpfyllt turkiskt kaffe och lite baklava drog vi vidare och tänkte ta ett glas i hotellbaren före läggdags. Bara för att finna att ALL servering på hotellet var stängd på söndagarna. Så vi fick gå ut och hitta en pub, från vilken B snart avvek med en kinkande bebis. Jag satt kvar med H, som fick kolla på ipaden, drack upp mitt vinglas och gick tillbaka till hotellet.

Där var L i sitt esse och härjade högljutt omkring. Hon hade tydligen skrinlagt alla planer på att somna. Hon har varit uppvarvad och gnälligt båda nätterna på resan. Oklart om det beror på miljöomväxlingen, tänder, mycket ovan mat och gaser eller mycket intryck om dagarna.

Men till slut sov vi alla, tillsammans i hotellsängen.

Idag tog vi en liten promenad och en fika efter att vi checkat ut från hotellet, och började sedan resan hemåt.

Det ska bli skönt att komma hem igen.