Alicante – Tisdagen

Vår andra dag i Alicante började som alla dagar med en frukost på förmiddagen, vid 10-11-ish. L hade såklart varit vaken sedan 7-8-tiden, men fick börja dagarna med en grötklämmis i lägenheten. Sedan tog det sin tid innan alla var duschade och påklädda. Värmen gjorde att en helst duschade svalt både en och tre gånger per dag: på morgonen efter en svettig natt, på dagen efter eventuellt bad samt på kvällen innan läggdags.

Sedan tog vi oss ner till stranden, som sympatiskt nog ligger typ mitt i stan i Alicante. Den är också fritt tillgänglig för alla, men med möjlighet att hyra solsängar och -stolar samt parasoll också (om en var ute i god tid, vill säga). Även senare på dagen brukade det finnas enkla ”vanliga” plaststolar kvar att hyra, vilket kan vara skönt om en inte vill ligga och pressa i solen. Vårt resesällskap hade köpt ett par enkla, kompakta strandparasoll som vi smällde upp, och jag satt mest under dessa med L. Jag struntade även i att smörja in mig med solskyddskräm just för att jag bara skulle sitta under parasollet, och kanske bara ta ett kort bad. Bad, bad move…

H badade ett par omgångar, men var sedan nöjd och var sur över att sanden var för varm att gå i. Trots att vi både till mig och honom fallit till föga och köpt Crocs a.k.a. ”Foppa-tofflor”, som släpper in mindre het sand än flipflops men ändå är helt i plast och avspolbara.

Jag tog en liten tur i vattnet med L, som mest tyckte att det var läskigt och började gråta. Hemma både duschar och badar hon utan knot, men det känns förstås tryggare än ett stort okänt hav. Hon var dock mycket förtjust i den lena sanden, och undersökte den som 7-månadersbebisar undersöker det mesta – med munnen.

(Jo, det är den oomtyckta baddräkten från Småfolk hon har på sig. Nu hade vi den ju ändå, även om jag tycker det är vansinnigt att behöva dölja ”brösten” på en bebis. Och visst är den gullig, men jag är ändå principiellt EMOT.)

Sedan var barnen trötta och alla hungriga, så vi åt lunch på strandrestaurangen. Inget att skriva hem om, men ändå helt okej. Barnen sov en stund först, men H vaknade i alla fall till för att äta lite spaghetti med köttfärssås till slut.

Såhär rullade L oftast under de varma dagarna – iklädd endast blöja, med en supertunn vävd bomullsfilt och ett solparasoll som tillbehör till Babyzen Yoyo 0+.

Mot kvällen hittade vi ut till det lilla minitivolit som jag hade ett svagt minne av sedan förra gången vi var i Alicante, och hade sett från taxin på väg in från flygplatsen. Detta eftersom H:s första semesterminnen är från bilresan i höstas, där höjdpunkten var alla små bilar och annat som fanns på strandpromenaden i Lido di Camaiore, ni vet sådana som en stoppar i ett mynt i och så gungar/snurrar/ låter den en stund, som en minikarusell. Så för H är semester att åka dessa minikaruseller, och han har velat ha varenda mynt han sett sedan dess för att ”åka racerbil på ‘mestern”.

Han var liiite för trött för att riktigt uppskatta sina efterlängtade åk på kvällen, men var rätt nöjd ändå. Stället har öppet 18-02 – det är så varmt på dagarna att det inte skulle gå att sitta på många av attraktionerna, och det är MASSOR av barn ute på gatorna fram till långt efter midnatt. Men de har nog sovit siesta mer än den lilla stund det gick att då H att sova. Ett stenkast från El Mundo de los Niños ligger en trevlig bar, som delvis ligger på en brygga som hänger ut över kajkanten. Där fick vi ostron och cava. Far och son var så välmatchande. När jag köper barnkläder blir det idel färgglatt och mönstrat, när B köper kläder till H är det helt klart en Mini-Me som eftersträvas 😀

På kvällen åt vi middag på restaurangen som låg i gränden där vi bodde, en helt okej skaldjurspaella. L sov redan från början i sin vagn, och H somnade i sin vagn också efter att han ätit.

Kvällen avslutades såklart med drinkar i den lilla parken ett stenkast bort.