Höga kusten-kryssning, del 2

Det blev ingen uppdatering igår, för vi svängde visst ut en bra bit i Östersjön efter avgång, och tappade mobiluppkopplingen ganska snabbt.

Tisdagskvällen avslutades med en vy över bara vatten mot horisonten, och kanske någon fjärran strimma av det finska fastlandet då och då, efter att vi lämnade Höga kusten bakom oss och svängde ut på Östersjön. Igår morse vaknade vi i Luleå, där solen sken starkare, och vinden blåste svagare, än i Härnösand dagen innan.

Vi hade tyvärr inte bokat in oss på resans mest intressanta utflykt – Kalix löjrom. Kostade förvisso dryga tusenlappen per person, men smaka på detta ord: löjromsbuffé! Oj, vad jag hade gillat det… Men nu hade vi inte bokat någon utflykt, så någon löjrom blev det inte.

Det fanns två alternativ för utflykt med de vanliga skyttelbussarna från båten – Luleå centrum eller världsarvet Gammelstads Kyrkstad. Vi valde kyrkstaden, och fick en sinnesjukt pittoresk upplevelse. Kyrkstaden bestod av mängder av gamla yttepyttesmå röda stugor, som folk förr behövde ha för övernattning vid kyrkobesök, eftersom avstånden till kyrkan var stora.

Vi åt en våffla med sylt och grädde vid friluftsmuséet Hägnan, ute i solen i gammal bondbymiljö med röda stugor. Våfflorna smakade inte så mycket (saknade salt), men miljön var urmysig och det luktade svensk landsbygdssommar överallt. Innan vi gick hann vi se glädjefnattande kor, eller det var nog ungtjurar, som jagade varandra runt en gärdsgårdsomringad hage, och bli bitna av några ilskna norrländska mygg.

Till middag mådde jag illa, och fick knappt i mig något, och sedan hade jag en ”härlig” två-komma-tjugofem-timmars-nattning av telningen. Skrikutbrott förekom på båda sidor, men till slut sov han, och jag fick en halv timmes tv och ett halvt rör Pringles innan jag också däckade.

Det var minst sagt hög medelålder på kryssningen, och det var inte så lite frustrerande ibland. Alla var så gamla, och såå långsamma. Hade inte koll på saker som att en måste vänta med att trycka på hissknappen tills en full hiss åkt vidare. Att en ska släppa av avstigande innan en kliver på hissen. När en sedan skulle trängas med dem i taxfreen på kvällen, och de fått i sig några glas till middagen… Lååångsamt, vingligt och obeslutsamt. Och så preggot som bara ville handla en festis och lite snacks. Det bultade i tinningarna på mig. (Obs! Gillar gamla människor, men kanske inte riktigt så många på samma plats samtidigt.)

Att resa med Birka med en snart tvååring var …okej, blir väl omdömet. Det fanns ett litet, litet lekrum, men det var väl inte sådär jättespännande. Annars funkade det bra med barnmatstolar och att dra barnvagn på båten. Jag hade med mig min Bugaboo Bee3, men hade nog valt Babyzen Yoyo istället om jag vetat exakt hur trång hytten var. Vi var tvungna att fälla ihop även en så liten vagn som Bee3 för att kunna komma in på toaletten på natten. Läste att det fanns barnsängar att låna, men det hade inte heller fått plats i hytten, så H fick trängas i dubbelsängen med oss. Den var liten, och fullkomligt stenhård. Inget att rekommendera för ett par där den ena är gravid, framför allt inte med en liten också i sängen. Jag är helt ledbruten efter tre nätter ombord. Vet inte vilken hyttkategori vi hade, men det var en med dubbelsäng och sjöutsikt på våning 8.

Nu är vi på bussen hemåt, efter en dag till sjöss med brunch och taxfreeshopping. Jag köpte på mig ytterligare en Tangle Teezer-hårborste. Jag har redan compact-varianten, men köpte nu en fullstor för tjockt hår, för att lättare ta mig ner till nackhåret i min tjocka kalufs.

Det blev två nya parfymer ockå, helt nya bekantskaper för mig: Nina Riccis L’extase, och Marc Jacobs Eau so fresh. De var de första två som inte luktade vita blommor (det tycker jag är för skarpt), superduperdamigt (typ Opium), tvåligt, för maskulint eller godisaktigt. En lite kraftigare (men inte för tantig) och en lättare blommig (åt violhållet) fick det bli. Får en inte handla sprit och tobak så får en väl kompensera på annat sätt…

Överlag har det varit en trivsam resa, som jag ger 3 av 5 tummar upp som helhetsbetyg. Nu ska det bli skönt att komma hem. Och kul att se hur kattbebisarna vuxit under vår frånvaro. Kollegan rapporterade igår att den största av de tre, den grå, verkade vara på väg att öppna ögonen.