Mammakroppen åttonde månaden efter förlossningen

Mammakroppen åttonde månaden efter förlossningen

Den åttonde månaden efter H:s födelse blev månaden då jag äntligen började röra på mig ordentligt igen. Jag har börjat gå långa skogspromenader med barnvagnen, och träna Mamma Boot Camp en gång i veckan.

Redan efter drygt två veckor känner jag stor skillnad i ork, styrka och rörlighet, och har tappat nästan två kilo. Skogspromenader är också helt oslagbara som botemedel mot stress.

Jag använder apparna MyFitnessPal och MapMyWalk för att hålla koll på min energiförbrukning och träning. Väldigt nyttigt att få sambanden mellan motion och mat så där.

Jag ammar fortfarande ett par-tre gånger om dagen, och har inte fått tillbaka mensen ännu. Jag undrar dock om det inte kan vara på gång, för jag har börjat få en del symptom på att det är något med hormonerna; håret blir flottigt redan samma dag som jag tvättar det, jag svettas mer och har ibland lite lätta flytningar. Vid ett par tillfällen har jag känt mensvärksliknande smärtor i magen, och humöret har svängt lite. Vi får se.

Underlivet är som tidigare: stramar lite vid inledningen av sex, men gör inte direkt ont. Förmågan att känna njutning är helt intakt.

Kallelsen till cellprov har äntligen kommit, så på tisdag ska jag till DS för att se om de gamla cellförändringarna hållit sig borta efter koniseringen för två år sedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *