Skidresa #2 med bebis

För ett par veckor sedan var vi iväg på den första längre skidresan sedan H kom. Ja, för min del var det den andra längre skidresan totalt sett, eftersom jag aldrig varit förtjust i vinter, utan hellre rest till solen. Förra vintern gjorde jag dock min nedförsdebut på skidor i Bad Gastein; gravid i tolfte-trettonde veckan kämpade jag på i skidskola en hel vecka och lyckades i vart fall bemästra snöplogen någorlunda.

Första vintern som familj blev det också en resa till de österrikiska alperna, denna gång med bil. Och en liten kille på sju månader! Vårt resmål var orten med det fantastiska namnet Obergurgl, och Hotel Gurglhof. Precis som till Trysil var vi ett sällskap om sex vuxna och två barn; Jag, B och H, ytterligare ett föräldrapar med en tvååring samt två ungkarlar.

Vi åkte från Stockholm en fredag vid lunchtid, för att anlända i Malmö på kvällen. Bilresan gick bra, med bara ett par pauser för att äta, mata H och byta blöja. H sov i princip hela bilresan. Vid 22 gick färjan mot Tyskland, och vi åt slabbig buffémiddag ombord, som ändå är lite mysig i och med att det är första etappen mot kontinenten.

Det är dock märkligt hur mycket otroligt skumma människor som åker med denna båt. Stämningen är lite otrygg, minst sagt, så efter middagen känns det som att man gör bäst i att uppsöka hytten. Östeuropeiska långtradar-chaufförer som sitter i grupp och stirrar på en lite som man tänker sig att man skulle bli utstirrad om man dök upp i en liten håla i träskmarken där folk spelar banjo och har ett extra finger på varje hand. Och medlemmar i MC-gäng som sitter och ser farliga ut i var och varannat hörn.

Vi delade hytt med en av ungkarlarna, och H fick sova i sin mjuklift (Phil & Ted’s Cocoon XL), för det var väldigt trångt att ha honom med mig i min slaf.

H sover i hytten, på väg mot Tyskland

På morgonen vaknade vi upp på väg in i hamn i Tyskland, och rullade av färjan redan vid åttasnåret. Sedan körde vi hundra mil på ett bräde, med några avbrott för mat och blöjbyte, för att komma fram till orten på kvällen, vid halvåttatiden. H sov återigen nästan hela resan.

Det finns riktigt bra rastplatser längs med Autobahn, där man kan få ätbar, om än inte särskilt spännande, mat. Toaletterna och skötrummen är kanonfräscha. Det kostar 70 cent, men är så värt det. På många ställen ligger skötrummet (”Wickelraum”) till och med utanför toalettentrén, så det kostar ingenting. De gånger de ligger innanför betalzonen kan man dock räkna med att de ligger i anslutning till damtoaletten. Efter att ha betalat sina 70 cent får man dessutom kuponger om 50 cent som man kan använda till fika eller mat på alla rastplatserna.

Vädret var enormt grått och trist hela vägen, och när vi nådde fram till alperna och serpentinvägarna den sista biten var det mörkt och regnigt med nästan ingen sikt och vägblänk som gjorde bilfärden riktigt läskig. Det gick ändå bra, och väl på plats kunde vi konstatera att hotellet var fräscht och riktigt snyggt för att vara tyrolskt.

Äntligen framme på Hotel Gurglhof

Vi bodde med halvpension, där frukost och femrättersmiddag ingick alla dagar. Maten var väldigt bra, men tyvärr drog serveringspersonalen ner hela upplevelsen genom att stressa igenom hela måltiderna och inte vara direkt angelägna att man skulle få mer än bara utfodring. De slutade uppenbart efter att alla ätit, så de skyndade på måltiden så mycket de kunde, vilket kändes sådär när man är på semester och vill umgås med ressällskapet. Nu hade vi förstås ett stycke tvååring och ett stycke sjumånadersbebis med oss som gjorde sitt bästa för att sabotera alla former av trivsel vid middagarna. H ville/kunde inte sova i restaurangen utan var vaken hela middagarna igenom och skulle smaka mat/underhållas och satt och flörtade med alla. Mest kär var han i vår unga servitris, han högg tag i hennes kjol varje gång hon kom i närheten och följde henne med blicken hela tiden.

Det var också väldigt krångligt att göra H:s frukostgröt, eftersom det inte fanns någon micro man kunde använda själv på hotellet, utan fick be restaurangpersonalen. Vilket resulterade i under- eller överkokt gröt. Och personalen verkade inte superglada över besväret, direkt. Matburkarna kunde vi tack och lov värma på rummet, eftersom vi hade med oss babykostvärmaren.

Hotellet hade en gratis eftermiddagsbuffé också, med bröd, lite chark, en varmrätt typ soppa/korv och lite bakverk. Annars fanns det inte så mycket på hotellet utöver en bastuavdelning och ett lekrum (för större barn).

Byn Obergurgl var liten, och bestod i princip av en gata med en mataffär, några skid-/skidklädesaffärer, ett Bäckerei, några restauranger, en polisstation, en kyrka och en läkarmottagning. Och en massa skidhotell så klart. Det fanns inget att göra om man inte åkte skidor, utöver att gå gatan fram och tillbaka och kanske ta en fika på konditoriet.

En studie i orange. H i Yoyon och jag med orange mössa och jacka.

Jag vet inte om det var för att det var sent på säsongen och alla var trötta på skidturisterna, eller om det var så det var i byn, men det var rätt trist attityd hos de flesta som jobbade på restauranger, barer och affärer. T.ex. fick den andra mamman i sällskapet veta på en servering att det inte gick att beställa en portion pannkakor med lite glass, det fanns bara antingen med socker eller med mycket glass. Jaha…

Veckan förlöpte ganska händelselöst, jag och H hängde på hotellet och han hade krypträning på heltäckningsmattan. Jag kollade på femhundraelva avsnitt av olika engelska leta-hus/lägenhet-på-landet/utomlands-program.

H kryptränar på hotellrummet.

Vi gick ut på byn med Babyzen Yoyo eller Ergobaby Stowaway, tog en fika och gick tillbaka.

Team orange på väg in på hotellet

Mot slutet av veckan kom vi på att det faktiskt gick en bilväg till den närmsta hyttan, och kämpade oss upp på berget med Yoyon, vilket gick nästan helt smärtfritt. Yoyon gick bra även på ojämnt underlag. Det enda den inte klarade av var mjuksnö, då körde den fast direkt.

IMG_2596 IMG_2581IMG_2600 IMG_2577

På kvällarna åt vi alla middag gemensamt i restaurangen, och H ville inte sova. Vi försökte söva honom på rummet innan och sedan ta honom i Yoyon med vår Outlook Sleep Pod sovkokong, men han vaknade ändå direkt när vi klev in i restaurangen. Det hela försvårades en del av att det var enormt varmt i restaurangen, och att Yoyons liggläge inte är särskilt plant.

Jag hann använda både Yoyon och Ergobaby Stowaway en del, och det var kul att se att min kombination med dessa två och Ergobaby Organic Travel Pouch fungerade precis så bra som jag tänkt. Nu behövde jag ju inte direkt växla mellan sele och vagn, men ändå… Jag promenerade ut med H både i sele och vagn, och hade med honom till frukosten i både sele och vagn också, och jag är väldigt nöjd med båda. H somnade faktiskt nästan genast i selen under första promenaden på orten.  Jag hade dock önskat att Yoyon hade ett bättre liggläge, och det känns inte heller helt bekvämt att ha en sjumånaders i framåtvänd vagn. Men man får ju såklart ge avkall på en del saker för att en vagn ska bli så liten som Yoyon.

Efter en vecka var det dags att rulla hemåt på lördagen. Vi åkte direkt efter frukost, och H somnade nästan genast. Vi fastnade i inte en, eller två, utan TRE bilköer på vägen, och hann nätt och jämt till färjan i tid. Först var det någon tunnel i ett pass på väg ner från alperna som var avstängd, sen var det en bil som brann vid vägkanten, och sist var det en omledning av trafiken precis innan Travemünde som gjorde att alla lastbilar på väg till färjan leddes in i ett trångt köpcentrumområde som inte var skapt för denna typ av trafik. Men vi hann i alla fall, och H sov nästan hela tiden utom för två mat- och blöjbytespauser på vägen.

På färjan tillbaka hade jag och B egen hytt, och vi fick även in en barnsäng till H. Som han somnade i helt själv! Väl i Sverige söndag morgon rullade vi av, H somnade och sov tills vi kom hem med undantag för två mat- och blöjbytespauser.

Erfarenheten av skidresa nummer två har lärt mig att det är mycket bättre med självhushållning när det är småbarn med på resan. Då kan man vara flexibel med mattiderna och passa in dem när barnen sover, och kan ha barnen sovande i ett rum bredvid medan man äter, och även laga mat till barnen själv närhelst man vill. Resan till Trysil kändes mycket mindre frustrerande. Däremot är det skönt att ha frukost på hotellet. Det hade vi inte i Trysil, även om möjligheten fanns.