Skidresa med bebis

Vi kom tillbaka från vår första resa som barnfamilj i torsdags kväll. Vi spenderade fyra nätter i norska Trysil, på Park Inn Mountain Resort.

Vi bilade dit, och bodde i en trerumslägenhet, vilken utgjordes av en tvårumslägenhet (sovrum med dubbelsäng, sovrum med våningssäng, vardagsrum/matsal/kök samt badrum) med ett påkopplat hotellrum med eget badrum.

Vår lilla familj sov i det separata rummet, och i lägenhetens dubbelsängsrum sov ytterligare en trehövdad familj, samt två ungkarlar i våningssängsrummet. Det hade även gått att sova i vardagsrumsdelen, som hade bäddsoffa.

Hotellanläggningen var helt perfekt; allt var fräscht och snyggt och spa-avdelningen var hur fin som helst, med bubbelpool och en ganska stor pool inomhus, som även hade en utomhusdel som man kunde simma ut i. På terassen utanför fanns det också två bubbelpooler. Det fanns också flera olika sorters bastu (-ar? -er? -n?, har ingen aning om pluralformen på bastu) och en bar.

Den här resan var det bara B som skulle åka skidor. Jag är extrem novis på skidåkning, och min enda erfarenhet är en veckas skidskola i Bad Gastein i början av graviditeten. Jag och H hängde därför i poolen alla de tre dagarna vi var på plats. Tyvärr har ju H inte riktigt åldern inne för att kunna njuta av vare sig utomhuspool i vinterklimat eller av baren, så vi badade i den stora poolen varvat med ett par korta dopp i den varma bubbelpoolen, främst när den inte bubblade. H var jättenöjd med badet, och blev inte alls kinkig efter en stund som han brukar bli på babysimmet. Det  kan ha varit för att det var så lugnt, oftast var det bara han och jag eller kanske en förälder med barn till i anläggningen, eftersom vi gick dit på lite off-tider runt lunch. Det var också billigare inträde till badet före två på eftermiddagen. Gissningsvis kommer det en anstormning av glada skidåkare senare på eftermiddagen.

Det fanns ett mysigt café på hotellet, och även bar och ett par restauranger. Allt gick att komma åt inifrån, så man behövde inte gå ut överhuvudtaget om man inte ville (inte ens från bilen, som parkerades i anslutande garage). På gott och ont. När det är 20 minusgrader ute är det rätt skönt att slippa gå ut med bebis. Och möjligheten att nå allt inifrån gör att det lätt skulle gå att åka dit även med yngre bebisar. Ett minus är att det, om man ville gå ut, inte fanns någonstans att gå med barnvagnen än mellan husen eller upp på bilvägen. Det var på skidor man skulle färdas, helt klart.

Bugaboo Buffalo med babyskydd fungerade fint för resan, rullade bra både inomhus och ute i snön. Åkpåsen från 7 A.M. kombinerat med ylleunderställ, mössa och vantar verkade fungera fint i 10-20 minusgrader också. Till badet bar jag H i babyskyddet.

IMG_2259 - version 3

Vi besökte varken restauranger eller bar, eftersom vi hade en tvååring och en (nästan) sexmånaders med oss. Det var självhushållning som gällde för vår del, vilket man kan välja när man bor i lägenhet på hotellet. Lägenhetens kök var fräscht och förvånansvärt välutrustat: stor kyl/frys, spis med ugn, micro, kaffebryggare, vattenkokare, brödrost, våffeljärn, och i princip allt man behövde i husgerådsväg. Bubbelglas saknades, men det ordnades fram via receptionen.

Så vi åt gemensam frukost och middag varje dag, och lunch alla dagar utom en, då skidåkarna åt i backen. Då åt jag på caféet med H i släptåg, eftersom det andra mamma-barnparet var sjuka och mest sov.

För H:s del hade vi med oss burkarna med grötblandning som jag förberett, och ersättning. Vi hade en burk grötblandning per dag och tog med oss ett dussin småtetror ersättning. Grötportionerna var så pass stora att det blev lite kvar på morgnarna som vi värmde upp till lunch, och eftersom H ammar ganska mycket för tillfället var det bara hälften av ersättningen som gick åt. En dag fick han också potatispuré till middag. Han åt ungefär som vanligt, men hans mage var ovanligt aktiv, vilket ledde till att vi fick slut på blöjor sista dagen och fick låna av tvååringen. Det funkade det med, faktiskt.

H var ganska orolig första kvällen, men till dag två hade han acklimatiserat sig och hade inga problem att somna på rummet. Eftersom dörrarna mellan vårt rum och lägenheten var dubbla och slöt väldigt tätt hade vi Baby Monitor-appen på om kvällarna när han somnat innan vi åt middag, vilket fungerade jättebra, vi hörde direkt om han vaknade. Självklart kollade vi till honom med jämna mellanrum ändå. När han var vaken kunde han sitta i våra knän vid bordet, eller sitta i babysittern som vi tagit med, eller leka på golvet på en lekfilt som vi också packat ner.

Utöver en dag när övertröttheten slog till, så var H nöjd och glad under hela resan. Nästan två hela dagar i bilen gick också bra. Vi stannade på Max och Flottarens värdshus på ditvägen, och Flottaren igen på hemvägen, följt av McDonalds i Ludvika. Alla ställena hade micro och skötrum som  kunde användas för H:s behov, även om det rent gastronomiskt inte var så kul för oss vuxna. Skötrummet på McDonalds i Ludvika var tyvärr enormt grisigt, utan vare sig tvål, skötbordsskydd eller papper, så vi undviker nog det stoppet om vi ska göra om resan. De andra två var inga direkta drömskötrum heller, men hade i alla fall tvål och papper.

Mina slutsatser efter första skidresan blir följande:

1. Det är bra att bo i lägenhet när en person kommer att hänga på hotellet med bebis, för det hade blivit jättetrist med bara ett hotellrum. En svit hade förstås också gått bra i det avseendet.
  2. Det är bra med självhushållning när man reser med småbarn, så man alltid har möjligheten att göra mat till barnet när det behövs, och att man inte behöver förlita sig på att barnen ska hålla sig lugna under restaurangmiddagar (sannolikheten när fler än ett barn är inblandat är försvinnande liten) och det är inga problem att gå och lägga barnen mitt i middagen om det är dags. Reser man med ett kompisgäng är det ju dessutom både trevligare och billigare att laga mat ”hemma”.
  3. Se till att det finns åtminstone någon aktivitet som kan roa barnet (och den innevarande föräldern) på hotellet så att det händer något på dagen utöver att hänga på rummet.
  4. Det behövs ofta mindre kläder och mer blöjor än man tror.
  5. Om man glömmer att ta med haklapp kan man tigga en engångsvariant på hamburgerställe och spola av och använda i flera dagar. H bar en plastlapp från Max under hela resan.

Saker jag glömde packa: haklapp, bebisshampoo, bebisnagelklippare och tillräckligt med blöjor.

Saker jag packade med i onödan: ungefär hälften av kläderna både till H och till mig själv. Mammahäng på skidhotell med hemmamiddagar kräver inga finblusar…

Saker jag är glad att jag packade: babysitter, bebisleksaker, mjuklift, badkläder.

Hotellet var genomgående mycket bra och prisvärt, de enda anmärkningarna var att huvudkuddarna var höga och hårda (hej, fyra dagars nackspärr!) och att inträde till badet inte ingick, utan var ganska dyrt. Men jag åker mycket gärna tillbaka.

One thought on “Skidresa med bebis